Skovboxen

Skovboxen flyttes rundt i skoven til formidling af årstider, skovdrift og dyreliv

Det mobile
formidlingspunkt

Den største attraktion
De vidtstrakte skove ved Corselitze er den største attraktion og meget stort aktiv i formidlingen ved Skovens Hus. Skovene kan anskueliggøre både de historiske og fremtidige perspektiver i skovens opbygning, rolle og betydning. Skoven er en uforlignelig autentisk ramme for formidling. Men skoven vil for langt de fleste brugere ikke være direkte afkodelig og kræver derfor en aktiv formidling på stedet.

Formål med formidlingen
Formålet med at skabe en aktiv formidling i skoven gennem en mobil formidlingsløsning er at klæde brugeren på til selv at kunne afkode skovens væsentlige kulturhistoriske og naturvidenskabelige temaer. Her inddrages de enkelte elementer i skoven i formidlingen, hvilket bidrager til en sanselig og mere vedkommende læring. Målet for formidlingen er at sætte brugerne i stand til at afkode skoven; hvordan den er anlagt - og hvorfor, hvordan skoven fungerer, og hvilken den rolle dens udnyttelse spiller for vores fremtid.

Klimaskoven
Principperne bag og den konkrete udformning af klimaskoven som moderne skovprincip vil være et gennemgående tema i den mobile formidling. Gennem en opstilling og direkte formidling på udvalgte steder vil det være muligt at anskueliggøre komplekse problemstillinger omkring miljø, klima og klimatiltag på en vedkommende og nærværende måde og dermed bidrage til en ny bevidsthed hos den enkelte om vores samspil mellem kultur og natur - nu og i fremtiden. I Infoboxen kan vises konkrete eksempler på klimaskovens funktioner og potentialer, som kan genfindes lige udenfor døren.

Skoves liv
Den mobile formidling vil som del af projektet blive flyttet fire gange om året til nye, relevante placeringer, hvor det er muligt at følge skovens liv eller at fremhæve særlige forhold. Det kan være til steder med udtynding, hugst eller nytilplantning af skoven eller til områder, hvor nye træsorter vokser frem. Gennem denne dynamik kan Infoboxen give et indblik i skovens som et dynamisk miljø.

Udstillingsvindue for træ som materiale

Infoboxen tænkes i sig selv at være en del af formidlingen af skoven, bæredygtige løsninger og ikke mindst potentialerne i træ som materiale. Lokale træsorter eller træ med særlige kvaliteter tænkes ind i designet, ligesom særlige tekstiler og andre materialer baseret på træ vil blive anvendt i videste muligt omfang. Endeligt vil Infoboxen være energineutral gennem anvendelsen af solpaneler til at generere den nødvendige strøm. 

En mobil løsning
Infoboxen konstrueres på en måde, så den med få forberedelser og uden brug af kran kan trækkes til en ny placering i skoven - eller til de egenartede kulturmiljøer i nærområdet. Et mobilt skiltekoncept og information om Inforboxens aktuelle tema og placering i Infocenteret vil hjælpe gæsterne frem til de særlige lokaliteter og til den mobile formidling.

En dynamisk løsning
Det vil ikke kun være selve Infoboxens placering, der nemt kan ændres. Det samme vil indholdet i formidlingen, der naturligvis skal tilpasses til den aktuelle placering og det konkrete tema. Den dynamiske formidling i Infoboxen vil derfor ske på digitale skærme, og ikke på trykte materialer. Korte film (med tyske undertekster) vil her præsentere den nødvendige viden og stille brugeren spørgsmål eller vække en nysgerrighed, der kun kan forløses ved at undersøge skoven lige udenfor døren.


Undervisning i Skovens Hus

Skoven i skolen
Det er ikke kun i den brede samfundsdebat, at klimaudfordringerne har givet en fornyet relevans for naturvidenskaberne. Det gælder også i skolerne. Skovene ved Corselitze og temaerne i Skovens Hus udgør et næsten ideelt læringsrum for undervisning af skoler i alle aldre indenfor emnet. Projektgruppen har som del af konceptudviklingen af Skovens Hus i samarbejde med Center for Naturfagsdidaktik ved Københavns Universitet gennemført en række undersøgelser af, hvordan tilbud til skoler bedst kan integreres i Skovens Hus.

Vision og formål
Målet er at skabe en række undervisningstilbud med udgangspunkt i skoven og de nye faciliteter til folkeskolen og ungdomsuddannelserne, der er direkte relevante i forhold til skolernes læringsplaner. Igennem dette ønsker Skovens Hus at åbne en forståelse af skovene og deres potentialer for en ny generation, som vil opleve mere og anden skov end de tidligere.

Tilbud til flere klassetrin
Der vil i forbindelse med etableringen af Skovens Hus blive udarbejdet i første omgang tre nye undervisningsforløb for folkeskolen og ungdomsuddannelserne.

Undervisningsforløbene vil tage udgangspunkt i de centraler temaer omkring skovens rolle og funktioner i historiske og fremtidigt perspektiv med det sigte at skabe en dybere forståelse og bredere indsigt i området blandt eleverne. De tre tilbud vil være forankrede i undervisningslokalerne i Infocenteret og Infoboxen, men vil udnytte Skovbrugsmagasinet eller skovene som unikke læringsrum.

Undervisere
Det vil være frivillige fra Skovbrugsmagasinets støttegruppe - der også indgår i magasinets guidekorps - der vil komme til at fungere som undervisere. Disse kan eventuelt senere suppleres med lønnede undervisere. I forbindelse med udviklingen af undervisningsforløbene vil underviserne blive lært op, så de bedst kan guide elever og lærere gennem forløbene.

Samarbejder
Der er for mange skoler langt til Corselitze, og transport kan derfor blive en udfordring. Som del af udviklingen af undervisningsforløb, vil der derfor blive indledt en dialog med dels skolerne og dels med Guldborgsund - og eventuelt også Lollands og Vordingborg - Kommuner om at sikre finansiering til skolernes bustransport til Corselitze.

TILBUD TIL SKOLER

Skovens hus vil gradvist udvikle og tilbyde undervisningsforløb til flere af grundskolens klassetrin og til ungdomsudddanelserne.
Det vil eksempelvis være:

  • Træ fra skoven for grundtrinnets kreative fag

  • Skoven i skolen for Natur og Teknik på mellemtrinnet

  • Klimaskoven for biologi og geografi på STX og HTX